Vilken helg!

I helgen var jag ju och tävlade meeting i Umeå på hippologum. Red klasserna LB:2 & LA:3 på lördagen och även LA:3 på söndag. Bisse skötte sig riktigt bra under resan, var rädd att han skulle skrapa sig igenom golvet på transporten, men han stod nästan stilla hela vägen, guldstjärna!


Trodde jag tagit till med god tid men det vart nästan tajt att hinna äta lunch också... Tur jag hade med mig Matilda som köpte en macka vi kunde dela på!

Knoppad och klar så red jag fram på en fin häst, han är nästan alltid fin på framridningen. Brukat till och med vara finare än hemma nästan! Väl inne på banan styrde jag runt och försökte trycka på men ändå hålla honom på mattan. Det är lätt att han blir lite övertänd och då funkar inte halvhalterna längre. Fick små missar på slutet, att han bröt av tidigt i slutet på mellangaloppen och kunde inte stå still i halten. Tänkte direkt att det skulle dra ner hela procenten men ändå red vi ihop 69,33%!!! Tänk om vi bara kunde göra dom sista grejerna bra så hade vi kanske kunnat rida på 70% för första gången! Aja, slutade väldigt bra ändå, ledde hela klassen tills våra klubbkompisar som startade sist slog oss med drygt 1%, så Skellefteå på topp, det är inte illa.

Var så nöjd över Bisse i första klassen så ville helst åka hem och inte rida mer. Jag gillar att ge mig när det känns bra! Men jag sadlade igen och red fram till LAn på en lite tröttare häst. Tog en motivationskäpp till hjälp på framridningen för att väcka hans höger bak. Var rätt tungt i vänstergaloppen framför allt. Försökte bara andas själv och få honom att svara på hjälperna. Vi kom runt med en hyffsad känsla, tänkte mig typ 62% men slutade på 66,43%! Han kan verkligen förvåna mig lilla ponnyn! Som inte det var nog så lyckades vi vinna den klassen!!! Hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att vi skulle vinna med det motståndet som vi hade. Många väldigt fina hästar och duktiga ryttare var med. 

På söndagen kände jag direkt att det skulle bli en tung dag... Bisse var väldigt trött i kroppen men jag tänkte att har vi åkt hit kan vi ju i alla fall rida en sista klass. Tungt var det och känslan var inte alls på topp, bakdelen var inte alls med och skänkelvikningarna dög inte alls 5,5 och kofficienter, ingen bra kombo... slutade på 63%, kändes som vi skulle sluta under 60% hehe... Klapp på hästen i alla fall, han hade kämpat så bra!!

Ska nog bara rida endagars ett tag framöver, njuta av att han tar för sig och tycker att det är kul och jobba med styrka och kondition i sommar sen kan man prova rida tvådagars i höst igen. Känns onödigt att rida dag två om det bara ska kännas tungt!

Stooor guldstjärna till hästen hela helgen och speciellt lördagen!! Vem hade kunnat tro att vi skulle vinna en LA såhär tidigt på sesongen, lär väl aldrig hända igen, haha! ;)

Vill ni se lördagens ritter så ligger dom ute på min youtubekanal, sök på Tove Söderström så borde ni hitta! Kan nog lägga ut dom här så småning om också. :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0