Måndag 17 Oktober 2016

Måste bara börja med att ge mig själv en stor guldstjärna faktiskt, för första gången på väldigt länge känner jag mig nöjd med min ridning efter ett ridpass. Idag och igår har vi tränat för AM och känslorna har varit lite blandade, Bisse har varit jättefin men samtidigt väldigt slamsig, man kan nästan inte göra en övning två gånger för andra gången tror han att han kan själv och bara kör sitt eget race. Blir sjukt svårt då och det känns så skönt när AM säger att han bara är ambitiös och att han inte gör det för att vara dum även om det känns som att han bara leker med mig ibland.

Jag fick mycket beröm för min ridning, att jag är duktig på att hålla lugnet och bara sitta stilla när han ger sig iväg och kastar upp huvudet. Ibland måste jag ju ta i honom och stanna för att han ska komma ner på jorden igen, men oftast går det lösa på annat sätt. Fick tipset av AM att tänka bogen in och sätta honom i arbete, inte bara rida rakt fram. Blir lätt att man bara släpper allt och åker med när han blir sådär och nu känns det lite som han har lärt sig att man kan komma undan om man gör så. Men vi ska nog även kolla honom i munnen för det blir mest dramatiskt när jag vill ta i vänstertygeln, han har alltid varit lite "stelare" åt vänster men inte såhär. Annars känns han väldigt fin och fräsch.

Dags att höja mål och krav! Dom här dagarna har jag fått hjälp med mycket, framför allt bakdelsvändningarna, genom att endast mjukna lite i yttertygeln så funkade dom riktigt bra, han har ju fortfarande lite jobbigt att sätta sig och korta steget men ändå behålla aktiviteten, men det kommer! Vi tittade mycket på formen som vanligt då det är våran största svaghet, att han ska komma fram till kontakten och acceptera stödet. Det är så svååååårt!!!! Speciellt nu när jag faktiskt börjar ha honom i handen att jag inte håller honom för kort så att man häver rörelserna i framdelen.

Det mer nya var att börja med skolorna, öppna och sluta. Vi började på raka spår och rida bogen in och sedan gick vi in på volt och red bogen in, även lite tagen bakdel. Vilket gick förvånadsvärt bra! Små och fina hjälper och han gjorde det bra! Sedan idag provade vi öppna och sluta efter väggen. Först gjorde jag en högeröppna och AM frågade mig vad jag trodde att jag skulle få för poäng på den. Jag svarade 6,5 för att jag tyckte den var bra och jämn, men vi har ju typ aldrig ridit en öppna så jag tänkte väl att det kan bli mycket bättre. Men AM sa att hon skulle sätta en 8:a på den!!! Vi alla blev nog förvånade över hur bra den faktiskt var. Vänster är dock otroligt mycket svårare... Fick inte alls igenom vänstersidan och han föll mot innerskänkeln, men jag var ändå så nöjd över hur bra han faktiskt gjorde det!

Så slutsatsen är att vi ska börja träna mot MSVC nu, börja rida skolor och fortsätta stärka honom i formen och när jag har honom stadig även prova lite åt samling för att han ska börja sätta sig lite, men bara lite och korta sekvenser. Känns så himla kul inför framtiden även om allt känns väldigt svårt nu. Bara att vrida om mina händer så tummen är högsta punkt och sluta handen om tygeln efter att ha ridit med cykelstyre hela mitt liv är nog svårt. Tur världens bästa AM kommer hit och tjatar på oss med jämna mellanrum.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0