Umeå Dressyrryttarsällskap

I söndags fick jag och Bisse äntligen åka på vår årsdebut tillsammans. Åh så himla fin han var alltså!! Första tävlingen där vi dessutom åkte bara över dagen utan uppstallning också. Han är ju ganska pillrig och otålig, skulle säga att han har stark adhd om han var människa. Så man blev lite less på honom ett tag att han aldrig kan stå stilla, speciellt när man ska göra i ordning. Däremot gjorde han det faktiskt bättre än vad jag trodde han skulle göra om jag ska vara ärligt, så ett litet pluss får han i alla fall! :)

På framridningen var han en riktigt stjärna inne i deras svala ridhus, han var nästan för ambitiös men bättre det än åt andra hålet. Han gjorde fantastiska förvända galopper så man börjar ju bli lite sugen på att rida LA snart. Måste bara få sidvärts att bli lika bra på banan som ute i skogen och lära in rygga, han ryggar fint när han blir rädd för något och inte vill gå framåt, men han ska ju kunna när man ber om det också. ;)

Dressyrbanan var utomhus i gassande sol så både jag och häst blev rätt tagna av att komma ut från det svala ridhuset. Men förutom att vi båda blev lite mattare så gjorde han ett riktigt bra travprogram och större delar av galoppen var också bra. Men övergångarna i galopp på diagonalerna blev han otroligt slamsig, han har lärt sig att det ska komma en ny galopp där så då fattar han ny direkt när jag mjuknat efter övergången till trav och då blir det inte alltid rätt galopp heller för det är inte på min hjälp. Men men, om vi hade fått 6:or på dom momenten istället för 3 och 4,5 så hade vi kommit trea, det är inte så tokigt!

Men med tre 8:or och ett i övrigt väldigt bra program så landade vi på 66,167% och slutade på en delad femteplats. Riktigt bra tycker jag trots missar och väldigt bra konkurenter! Domaren sa till och med under prisutdelningen att hon aldrig dömt en LB med såhär starkt och jämt startfält. Vann gjorde min klubbkamrat Petra och hennes fina häst Santorini by Parangons på 69,667%, dom gjorde ett rusktigt fint och jämt program så dom förtjänar verkligen den vinsten.

Nu är jag sååå otroligt taggad till Kågedalen faktiskt, nu vet jag vad han har för dagsform men ska ändå gå in med väldigt låga krav och bara ha kul, för det är ju roligt det ska vara. :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0