Dressyrkurs för AM i dagarna två

Jag valde lite motigt att rida för AM i söndags ändå, även fast jag tyckte att Bisse kändes ofrsäch... Men jag ångrar verkligen inte det!! Han är fortfarande stel och svullen efter sparken han fick på hasen, men fan så fin han är, ursäkta språket. Men alltså wow, trots alla motgångar så blir han bara bättre och bättre.

I söndags la vi mycket fokus på mig, att jag skulle komma ner mer i sadeln, vinkla om händerna och sluta handen om tygeln. Det är svårt när man ridit på ett sätt i 13år och sen ska man ändra sig, svårt men fruktansvärt kul när man känner skillnad. Bisse började röra sig mer fritt och jag kände verkligen hur jag hade honom framför mig, det var verkligen en riktig "ahaa"-upplevelse. AM tyckte även att det var stor skillnad på Bisse, trots han varit skadad två gånger sen jag red för henne sist. En helt annan framåtbjudning och ork!

Igår måndag gick vi steget längre till min läxa som jag fick av AM sist jag red för henne. Förvänd och skänkelvikning, jag vet inte vad som hände, men allt som inte brukar funka i ridhus fungerade. Han var uppe i formen, framme till handen, nästan lite för pigg och på, men när han är så kan man plocka fram det där lilla extra. Vänster förvänd och skänkelvikning undan höger var jobbigt men höger förvänd och undan vänster var klockrent!! Hade en helt ny känsla i allt, en positiv känsla som gav mig hopp inför framtiden. Trots att vi stått och tampat på LB nivå i två års tid så har det äntligen börjat släppa. Nu siktar vi mot att starta LA iår och det känns faktiskt inte omöjligt.

När jag hade ridit klart igår och när vi skulle prata om hur passen varit osv så bara öste AM beröm över oss, hon sa: "Kanon, det kan inte vara så mycket bättre än såhär i dagsläget!" och sedan sa hon till dom på läktaren "Såg ni så bra det där var." Jag är så otroligt självkritisk, men när självaste AM som är utsedd till Svensk fellow säger ska ta åt sig när hon säger att man är duktig, så kanske man ska göra det. Jag är så sjukt dålig på att ta åt mig beröm, men jag var faktiskt nöjd själv igår.

Läxa till nästa gång: Rida dressyrprogram(LA) så ofta som möjligt, börja känna lite på öppna/sluta med låga krav, nöja mig när han förstår vad jag ber om och fortsätta jobba med förvänd och sidvärts. Även jobba med min egen sits.

Himla rörig text, men alltså wow vilken häst vi hittat, allt slit börjar kännas värt. Världens finaste Bissebus!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0