Veckans om var och denna vecka i hästväg

Bisse har haft en liten lugn vecka förra veckan. Anna kikade ju på honom i tisdags sen fick han ta det lugn med nytt stretchingschema. Satt i alla fall upp idag igen och han var inte alls rolig till en början, springig, spänd och rädd för allt och lyssnade inte alls speciellt mycket på mig. Brukar alltid jogga fram utan krav, att han får springa lite som han vill men det fick han inte göra speciellt länge idag. Ruskade tag i honom och sen var det noll tolerans! Tillslut blev han rätt fin faktiskt, sökte sig fram till bettet i en lång och låg form på slutet och då gav jag mig för att skritta av en lång sväng. 

När Bisse har tagit det lugnt har jag ridit Vardo lite mer. Hoppade honom för Erica i onsdags, lägg märke till att jag skrev hoppade. ;) Haha, men det gick faktiskt bra, över förväntan. Har skuttat lite på honom tidigare men inte alls på samma sätt som i onsdags så jag var nöjd och det verkade som Evve och Erica var det också.

Torsdag red jag ut med Emilia barbacka i skritt och trav, Vardo var huuur fin som helst, jag bara satt där! Haha. Han tyckte nog det var skönt att komma ut en sväng utan några krav. Ridit han barbacka två gånger nu och han jobbar på ett helt annat sätt då. Lär bli fler sånna pass!

Fredag drog jag och mamma in honom på ridhuset, inget toppenpass men ändå inte katastrof. La mycket fokus på den lätta kontakten mellan handen och bettet, han bjuder gärna in till att man ska hålla lite hårdare i honom pga hans otroligt dåliga balans, men det har blivit sjukt mycket bättre! Förut stannade han så fort man gjorde en överstrykning eller om man lättade i innerhanden för att klappa honom. Eller om man försökte ta tillbaka honom så drog han en ut sadeln, så en hel del framsteg ändå!

Lördag blev det en spontan trip till Sandgärdan för dressyrtävling. Startade LB:2 med Vardo och jag hade en rätt dålig känsla faktiskt... Han stod emot hela travmomenten och satt inte alls ihop i övergångarna. Blev väldigt chockad när jag fick procenten 63,50% och slutade på plats 4 av 12 just utanför placering. Tittade på filmen när jag väl kommit hem och det såg faktiskt hel okej ut, men känslan var över tygel, sänkt rygg och långsamma bakben. Haha... Som grädden på moset stod han emot för skänkeln och kändes som ett segt tuggummi i munnen.

Imorgon blir det hoppning på RS häst, sen på onsdag ska jag hoppa Vardo igen. Sen lördag ska jag rida Bisse och sen på söndag och måndag är det äntligen dags för kurs!!!! Jag ska rida Bisse för Ann-Margreth, har inte ridit för någon med honom sen jag red för henne innan vi upptäckte Bisses hovbensfraktur. Så det ska bli sjukt kul, längtar riktigt mycket! :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0