Gårdagens dressyrtävling

Ofta på tävling känner jag att jag tappar känslan lite, glömmer liksom bort att rida, hästarna spänner till och det känns inte helt hundra. Men igår var det andra puckar, två felfria program och två mycket fina hästar. Jag är till och med nöjd över min egna ridning vilket jag aldrig brukar vara, klandrar alltid mig själv.

Först ut var Vardo som inte hade dom bästa förutsättningarna, hade absolut inga krav på honom och han dansade på framridningen! Så himla fin han var alltså, så fin har han inte varit på flera veckor. Inne på banan kröp han upp lite i formen men gjorde det jag bad om. Han är ju fortfarande väldigt svag och har börjat bära sig på ett helt annat sätt, men domaren tyckte han gick för mycket bakom lod vilket drog ner poängen rätt mycket, tycker ändå han förtjärnade mer än 57% då han gick stadigt och gjorde ett felfritt program. Han slutade på plats 16 av 28 startande.

Startade Bisse två timmar senare, på framridningen hade han räven bakom örat, gick lite mot skänkeln och var rädd för allt runt omkring. Släppte mer och mer ju längre tiden gick och inne på banan var han riktigt bra! Han gjorde allt jag bad om och dansade fram genom programmet, vilken känsla alltså! Han är så himla fin när han ger med sig och går av sig själv. Jag var nöjd med allt, exakt allt! Domaren tyckte dock att även han kröp mycket bakom lod och vi fick endast 61,5%... Himla tråkigt att domaren dömmer lågt när det äntligen går bra. Hade varit kul att se vad han hade kunnat få för poäng när han är som bäst. Ändå slutade vi på plats 7 av 28 som sista placerad, så en vit rosett fick följa med oss hem. Han följer sin trend med minst en rosett med sig hem från varje tävling, han slutar aldrig förvåna mig.

Det här är en bedömningssport och procenten är bara en siffra, nog hade det varit kul med högre poäng men jag är så himla nöjd över våran insats ändå. Jag har så himla tur som får rida och tävla dom här två superfina pojkarna. I höst ska vi jobba vidare på styrkan, när dom blivit starkare kan man börja plocka upp dom mer i formen och rida dom mer bakifrån och fram. Bisse kommer bli grym när han blir stadigare i den högre formen, han tappar fortfarande takten och balansen hemma, men när den sitter, wow säger jag bara. Jag är peppad på framtiden! :D

Tycker synd om er som läser detta på mobilen, lång text, men nu ska jag bjuda på lite fina bilder som jag hunnit få. Fler lär nog dyka upp eftersom! 

Vardo DH Z
 
 
British Bliss - Foto: Fanny Nilsson
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0