Helgens tävling

Shit vilken helg alltså, både bra och lärorik! Bisse var så fantastisk fin när jag red igenom honom i fredags. Tror på riktigt att det var vårat bästa pass någonsin! Jag har även lärt mig att om det går bra dagen innan tävling så går det dåligt dagen efter. Så jag var beredd på kommande dag...

På lördagen fick jag se en helt ny sida av Bisse inne på banan, han var totalt skänkeldöv. Jag kände redan på första momentet att jag skulle få problem med galoppen... Men trots jag fick driva varje steg med en usel känsla och problem med vänster galopp så skrapade vi ihop hela 61,50% och hamnade på delad fjärdeplats!!! Sjukt chockad blev jag. Men domaren Jenny Thorin skrev: "Synd v.glp, annars en jämn uppvisning. Du rider mjuk, jobba vidare med kvickheten och bjudn. Lycka till!"

Till söndagens klass tog jag ett par runda ponnysporrar och var ganska sträng med honom på framridningen. Helt annan häst jämnfört med lördag. Traven var jag nöjd med, han blev lite orolig i formen då jag red honom i en aningens högre form än lördagen, men vädigt fina poäng i traven ändå! Men ännu en gång problem med vänster galopp... Han tar inte skänkeln till hundra procent och trycker mot innerskänkeln, även om det känns bra innan fattningen blir det bara slängtrav... Så en 0:a, 3:a och 5,5 där på första vänstergaloppen... Det drar ju ner poängen ganska ordentligt. Landade ännu en gång på 61% men med en betydligt bättre känsla så det kändes som en vinst för mig! Speciellt när jag tittat på filmerna, han har en helt annan styrka och form än förra året! Kommentaren till denna klass från samma domare såg ut såhär: "Många fina mom! Jobba med v.glp i övrigt bra flyt. Kan bli ännu stadigare i form och eftergift. Lycka till!"

Nu är årets första start gjord och nu vet jag vad jag ska träna vidare på till nästa tävling. Älskar konstruktiv kritik och positiva kommentarer från domaren. Längtar till utomhussesongen då kommer nog bjudningen också. Men vänster galopp, styrka och kvickheten vi träna på nu, tur AM kommer snart! Sjukt peppad på framtiden! :)
 
Foto: Maja Jonsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0