Dressyrträning för Ann-Margrethe!

Idag kom AM upp till Skellefteå igen och jag är lyckligt lottat som fick en plats trots jag stod som reserv eftersom jag bara hade möjlighet att rida idag och dom som kan rida båda dagarna går före. Men Idas häst är inte helt hundra så hon frågade om jag ville ta hennes plats. :)

Läxa från förra träningen: Rid utan pisk, han ska ta skänkeln. Mycket överstrykningar, erbjud honom att ta stöd på bettet. 

Jag sa direkt att vi haft svårt med galoppen, att han inte riktigt orkar och tjurar ihop i fattningarna. Även fast han kan kännas så himla bra i traven och svara direkt på hjälperna så stänger han av helt när man förbereder för galoppen, beskrev för mamma att det känns som bensinen tar slut, han blir bara tjockare och tjockare medans gasen tar sämre och sämre. Men hon sa att det finns ingen återvändo han ska fram, sparkar han mot skänkeln eller inte svarar så ska jag sparka på en gång till, jag ska ha sista ordet!

Efter ett antal bakutsparkar fick jag respons och han gjorde några sjukt fina fattningar, direkt på hjälpen!! Kändes så himla bra och han kändes så positiv till arbete efteråt, det var som att knuten gick upp på grimskaftet och vi kom fram till varandra! Vi red lite tempoväxlingar så att han fortfarande skulle svara på skänkeln och tillslut svarade han utan minsta lilla min. Helt underbar galopp måste jag säga!

I traven tyckte hon att han blivit mycket bättre så vi började jobba med sidvärts, "svara på sidförande hjälper", vilket han tyckte var lite jobbigt, men det är som att han inte riktigt förstår, så vi får helt enkelt lära honom succesivt! Vi fick till några riktigt bra steg sidvärts, så när han fattar börjar fatta hjälpen blir det super!

Kändes så himla bra att jag fick ta igenom dom där fattningarna och att jag kunde få en såndär bra känsla bara på en dag sådär, åååh känns så lovande! Hon sa att jag ska fortsätta träna på att vrida om mina händer som jag väldigt gärna vill lägga omkull, fortsätta med galoppen, fattningar och tempoväxlingar, fortsätta träna på att flytta honom för skänkeln och framför allt styrketräna, med styrkan kommer lättheten!

Ser framemot nästa år och tävlingssesongen, det kan bara bli bättre nu känns det som! :D

Galoppbild från förförra veckan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0