Tävlingsdebuten på dressyrbanan

Igår var det äntligen dags att tävla dressyr igen, var grymt taggad men kroppen var nervös utan att jag kände mig nervös. Jag hade med mig bästa teamet, mamma, Mattias, Moa och Mirjam. Fick den bästa stöttningen man kunde få och det vart en bra dag trots dåligt väder och blöta kläder!

Vi var i stallet redan klockan sex på morgonen för att Bisse skulle hinna äta frukost och släppa ut dom andra hästarna. När han bara hade lite hö kvar tog jag ut honom på gången för att knoppa, ååh vad han var jobbig, kunde stå stilla max en minut sen skulle ha börja igen. Men slutade med helt okej knoppar ändå! På med damasker och boots och sen var det dags för att lasta. Vi hade räknat gott om tid då vi vet att han kan bråka, men han travade typ in i transporten, sötisen!

I god tid rullade vi 1,5mil till KDRF för Bisses första dressyrtävling. Väl framme fick han resten av frukosten, hur cool som helst, brydde sig inte om att han var den enda hästen på uppstallningen utomhus. Vi checkade läget, åt lite frukost. Jag bytte om och satte upp håret i lugn och ro. Gjorde iordning hästen själv för att dämpa nerverna och sen gick Moa med honom en stund innan jag började rida fram.

Wow vad fin han var på framridningen. Ridningen i fredags gav resultat, så jag kunde nästan åka häst för att jag redan ridit igenom honom dagen innan. Tempoväxlingar, övergångar och delar ur programet blev det och det kändes super. När vi gick ner till banan tyckte han att det var lite spännande, kastade sig och vägrade gå men gav sig snabbt. I collectingring vart han en aning spänd men släppte ganska snabbt och vi travade runt med en väldigt bra känsla!

Inne på banan vart han lite spänd och gick från lagomt pigg till väldigt pigg, haha... Tur jag är van efter jag ridit Wendy. Trots han tyckte bilen var lite läskig så skötte han sig bra, mitt krav var att han skulle hålla sig innanför staketet och det gjorde han ju! Vi hade två/tre större missar vilket var att det blev galopp på travlängningen, jag behövde bara lätta lite för att släppa fram honom så blev det galopp. Sen när jag skulle fatta höger var han bara allmänt laddad, kändes som en tickande bomb! Han fattade rätt men bytte till vänster!!! haha... Vi har jobbat som bara den med att han ska fatta vänster galopp och om han har bytt galopp har det varit till höger från vänster. Den lill rackaren! Sen bröt jag av och då fattade han vänster igen? HAHA! Kanske släppte där, men sen blev det höger galopp igen och då skötte han sig!

Så i övrigt var han grymt duktig, kul att se att han ändå ligger på 6or och 7or nu när han sköter sig trots han är så pass valpig och grön! 7:a på gångarter också!! Det blev 57,96% trots 2or och en clear round rosett fick följa med hem! Nu kan vi inte göra något annat än att träna på att tävla, åka bort och få rutin så kan det här bli riktigt bra tillslut! :D

Vi stannde kvar en stund då Bisse ändå var så lugn i spiltan vi hade. Men vi orkade inte stanna längre än LBn då det var så kallt och regnade. När jag hade tagit ut Bisse för att gå med honom en stund innan vi lastade var han galet pigg, haha, taktade och kastade me huvudet. Sen var det dags att lasta igen, rakt på utan bekymmer! Tjohoo vilken dag alltså!
 
Bjuder på massor med fina bilder fotade av Maja Jonsson!
 
För mer exakta kommentarer får ni det skrynkliga protokollet här! ;)


Lyckas jag med filmen så dyker den förhoppningsvis upp senare ikväll! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0