Tröttast efter en träningshelg

Bra helg men det tar kol på mig. I fredags efter skolan åkte jag direkt till körskolan och köpte ett startpaket, bokade in teori och två körlektioner, första på onsdag, hjälp... Tre månader kvar tills min 18årsdag så det är väl bäst att börja ta tag i det här!

När vi varit på körskolan åkte vi ut och övningskörde med min storebror Tims subaru impreza, sjukt rolig att köra faktiskt och den fick mig en annan upplevelse på saker och ting så jag äntligen började förstå vissa saker. När jag körde saaben till stallet senare på kvällen så var det inga problem med start i backe som har varit min värsta mardröm haha. Men i subban kände man verkligen när det blev rätt och fel.

Innan middagen åkte vi till stallet och mötte upp Moa, Bisse skulle lasttränas för tredje dagen i rad och han gick in på 5min så vi åkte till granngården och köpte lite välbehövliga grejer till honom. Han stod som ett ljus i transporten medan vi var inne och handlade!

Igår var det dags för våran första träning tillsammans för tränare. Vi åkte till gummark och red för Anna Baker, ridit för henne med både Nessa och Wendy tidigare och jag tycker om henne för hon får en att må bra även om det går dåligt, går att förklara och diskutera med och jag kommer alltid överens med henne. Hon förstår alltid om jag förklarar hur det känns.

Lastningen på vägen dit blev ett bakslag, 45min... Väl på plats var han bara för mycket, vevade med benen, ville inte stå still men så fort vi kom in i ridhuset slappnade han av och taggade ner. Jag visade honom först för Anna i skritt och trav, jag sa till när det kändes bra tempo/takt/form och då sa hon att jag borde ha honom i ett litet friskare tempo då han får fram traven bättre för att stärka honom och tänka på att våga va mjuk i handen så han får plats att sträcka ut halsen och komma fram med nosen. Eftersom han är så lätt i munnen blir det lätt att man håller honom lite kort och då går han lätt bakom lod och blir kort i halsen.

Efter det kollade vi galoppen då han har svårt med vänsterfattningarna. Gick bra första gången, sen tog vi lite trav sen när vi skulle försöka igen började han bli lite trött och då gick det inte... Så vi red honom på en fyrkant som avslut för att få med bogarna och det var han duktig på!

Lastningen hem gick mycket bättre, vi sa åt honom ordentligen en gång, jag höll på att få en spark och sen gick han på direkt. Tjuriga lilla "ponny"...

Väl hemma somnade jag en stund, sen följde jag med mamma och handlade och hjälpte henne med maten. Eller snarare hon hjälpte mig! Hon stekte köttet sen gjorde jag klyftpotatis och redbetor i ugnen och en sallad med fetaost. Lyxmat för att vara våran familj och gott var det! Åt typ för två personer och det blev även rester till idag mums! På kvällen såg jag PLL innan jag somnade igen.

Idag var det dags för dag 2 i gummark för Anna. Han gick på transporten nästan direkt, stannade på rampen och bajsade(haha), försökte backa av sen gick han in! Wiiie! Hela vägen dit var han förbannad och skrapade heeela vägen oavsett svängar eller hastighet, haha snacka om bra balans...

Väl på plats var vi i god tid eftersom det gick så fort att lasta. Lugn i boxen med lite hö gick vi och kikade på dom som red före, varav Nessas gamla ägare. Kul att se! Vi satte fast honom i en uppbindningplats när vi gjorde iordning honom och en lyftet ett ben medans jag lindade så han stod still. Lite orolig men inte ens nästan i närheten av dagen innan.

Mycket piggare idag under framskrittningen, bättre trav och mycket mer framme med hals och näsan. Allt kändes super, vi fortsatte flytta bogarna även i trav. Gjorde lite bogvikningar på hörnlinjen som en början på sidvärts då vi inser att han inte riktigt är redo för framdelsvändningar osv än då det bromsar upp lite och han är inte riktigt framme hela tiden trots det är mycket bättre. Han var så duktig, gjorde rätt hela tiden. Sen kom det till vänsterfattningen som inte alls gick idag... Vi provade allt möjligt och det blev många intryck för oss båda så vi lämnade det för idag.

Vi bestämde att vi ska skita i vänstergaloppen någon vecka, det blir helt enkelt förmycket för honom. Prova en gång, fattar han rätt massor med beröm och galoppera på framåt! Fattar han fel ska vi inte bråka med honom. Han brukar fatta rätt så länge han inte börjat bli lite trött. Sen lägga mycket fokus på att rida fyrkanter och flytta bogarna. Även fortsätta lite med bogvikningar korta sträckor och möta upp med ytter så han ramas in och lär sig hjälperna för sidvärts så småning om.

Som avslut hoppade jag av och flyttade honom för hand typ som en framdelsvändning. Hålla huvudet lite åt mitt håll, trycka lite med handen bakom sadelgjorden och då ska han svara genom att flytta rumpan några steg och massor med beröm. Några steg 2-3ggr åt vardera håll efter man ridit när han är lite tröttare i huvudet så han inte blir övertaggad osv.

Hem gick han på transporten direkt!!!! Vilken dag. Tänk om vänsterfattningen fungerat, hur glad hade jag inte varit då? Anna får en verkligen på bra humör även om det känns sådär. Hon sa att jag red jättebra hela tiden men att den där vänsterfattningen helt enkelt blev för mycket, han orkar inte. Verkligen peppar en och förstår hur man känner, lyfter upp allt som är bra och får allt så mycket mer positivt medans andra tränare fokuserar kanske lite mer på alla svaga delar.

Väl hemma däckade jag direkt och sov dryga tre timmar, haha... Helt knäckt! Mamma filmade båda dagarna så ska försöka klippa ut det bästa någon dag när jag orkar och visa er! Nu ska jag se ett avsnitt av PLL innan jag kryper till sängs. Grattis till er som orkat läsa allt, haha! :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0