Vilken toppenhelg, finns inget att klaga på!

Jag vet inte var jag ska börja. Det har helt enkelt inte funnits tid för bloggen och jag tänkte fylla ut det stora hålet med ett långt inlägg om vad som har hänt!

I fredags fyllde jag 18år, fick fina presenter och inte minst en resa till Skåne och Falsterbo! På kvällen kom massor med fina vänner och jag kunde inte ha fått en bättre födelsedag om jag får säga det själv!

Under veckan red jag Bisse ganska mycket för att träna till tävlingen. Men det har inte gått något vidare, ett tag funderade jag faktiskt på att stryka mig men anledningen till att åka var att Bisse skulle få åka iväg och träna på att tävla. Även prova åka lång och tävla två klasser för att se vad som hände. 

Så i lördags vid middagen åkte vi cirkus 20mil till Nordmaling med våran guldklimp i släpen. Han skötte sig som ett ljus. Red honom på framridningen när vi kom fram och han var helt okej faktiskt. Mjuk och fin något loj bara. Vi ställde in honom igen och gav honom mat innan vi tog oss till rummet vi skulle sova på.

Söndagen var Bisse sjukt duktig. Först när jag knoppade stog han snällare än vad han brukar, lite skeptiskt när vi skulle ta på utrustningen men han gick med på det. Han var superfin på framridningen i båda klasserna, finns inte så mycket att säga mer om den.

Men vi börjar med LC:2, tidigt på morgon startade som nummer två. Bisse var ganska späng för allt runt omkring när jag red runt banan men så fort jag red inridningen så släppte det. Han blir lite kort i formen och släpper bettet vilket leder till att han går en del mot handen. Men ändå grymt mycket bättre än vad han brukar vara ibland. Han gick hela programmet felfritt. Massor med beröm fick han och dommaren såg nöjd ut. Lämnde över hästen till Moa medans jag väntade på procenten. Jag trodde jag hörde fel, men det gjorde jag inte, 65% och jag sprang direkt till seket och hämtade protokollet. Vilken skräll, haha... Påvägen dit så drev jag bara och sa: "Nu satsar vi på 65%, haha!" Men jag tänkte att det inte skulle bli så på hans andra dressyrtävling. Hela 8% mer än första tävlingen.

Klassen fortsatte och efter näst sista ekipage låg jag fortfarande etta... Hämtade hästen, satt upp och det var klart, vi vann. Jag grät hela vägen till prisutdelningen, fina underbara Bisse, vem hade kunna tro att han skulle vinna sin andra dressyrtävling som 6åring? Lilla bus! Inte nog med det, första gången jag själv vann en större tävling än klubbtävlingar, har alltid kommit 2a eller 3a tidigare. Vilken känsla...

Nöjd var jag och några timmar senare var det dags för andra klassen. Kort framridning, vilket räkte gott och väl. Den innan var struken så jag fick gott om tid på mig att rida runt banan för att sen få startsignal. Något tröttare men han kämpade på, 6-7or genom hela traven och skritten. Men han var lite för trött i galoppen han fattade fel i vänsterfattningen som vanligt när han är trött, men han var snabb och kvick i rättningen tack och lov ingen slängtrav. Tappade styrningen efter galoppdiagonalen och vi var väldigt nära på att hamna utanför staketet åter igen mot handen i protokollet. Fin fattning till höger 7or på volten och galoppsträckan på spåret däremot bytte han fram i slutet på diagonalen. Trots missarna slutade vi på 63,97% nästan 64%!!! Även just utanför placering som fyra av tolv startande. Hade det inte varit någon struken hade vi mest troligt blivit placerade även denna klass. Men vad gör det när jag får rida världens finaste häst? Fortfarande hans andra tävling och han gör det såhär bra, nu kan det bara bli bättre!! ♥

Innan vi åkte hem fick Bisse träffa sin storebror Carabus, de har samma mamma men olika pappor. Lite kul att både mamma, bror och Bisse står i västerbotten nu!

Efter det åkte vi hem till betet och släppte in Bisse till Miranda och Toffan som redan var där. Bisse den ensamvargen vart inte överens med stona. Men han verkade nöjd ändå av att få äta gräs och bara leva livet. Bättre avslut på den här helgen hade varit svår att få. Dessutom kom Moas mamma med pizza som vi åt ute i solen när vi släppt ihop djuren.

Kommentarer från tävlingen: "Väl genomförd ritt på en fin häst med härliga gångarter. Jobba vidare med lösgjordheten. Lycka till!" och i LBn skrev hon: "Trevlig uppvisning på en sportig häst, som du rider mjukt. Lycka till!"


- Storebror och lillebror!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0