Variation och omväxling

Något jag tycker är viktigt eller vilket är viktigt! Det är att om man har en häst som man rider och tar hand om varje dag, så ska man variera. När jag hade Nessa hade jag ett vecko schema som såg ut typ såhär varje vecka som jag var nogrann att följa...

Måndag - V i l a
Tisdag - Dressyr
Onsdag - Uteritt
Torsdag - Hoppning/markarbete
Fredag - Uteritt/skritt/vila
Lördag - Dressyr/markarbete
Söndag - Uteritt/intervaller

Jag var ganska bestämd med att hon fick gå i ridhuset eller på ridbanan absolut max 4ggr i veckan, kunde självklart bli lite annorlunda om vi skulle tävla på helgen eller om mamma eller min medryttare skulle rida. Men för att hästen ska tycka det är roligt och framför allt hålla i längden tycker jag att det är väldigt viktigt att man varierar, att hästen får komma ut i skogen minst lika mycket som den går på banan.

Även vilan är nästan ännu viktigare, våga låta hästen vila 1-2ggr i veckan för att vila och lägga på musklerna. Man behöver inte bara låta hästen stå i hagen, utan man kan ta in den och borsta i en timme istället för den tiden man brukar rida, eller gå ut och gå med den för hand.

Veckan före tävling brukade se ut ungefär såhär... 
Måndag - Uteritt eller vila
Tisdag - Dressyr
Onsdag - Vila eller uteritt
Torsdag - Hoppning eller trimma dressyr
Fredag - Uteritt eller lösgörande på banan
Lördag - Tävling
Söndag - Skritt/vila

Nessa var i stort sätt aldrig halt eller något. Någon gång var hon lite ojämn att hon hade någon sträckning eller träningsvärk. Men då ställde jag av henne någon vecka istället och sen började vi om igen och då vart hon nästan alltid ännu bättre.

Sista sommaren var hon inte sig lik, hon slutade suga på hinder. Så då bestämde jag mig för att inte hoppa på hela sommaren, sen i september gjorde hon sin bästa runda någonsin, hon låg perfekt på hinder, hoppade genom hela kroppen osv. Hon behövde helt enkelt en paus, hon började vara med åren och det började mest troligt ta emot någon stans.

Något jag också var ganska nogrann med var att inte alltid hoppa högt på träning. Jag hoppade för tränare varannan vecka och då brukade vi ligga på tävlingshöjd, om ens det. Sen veckorna där emellan tränade jag mer på allt där emellan, studs, tempoväxlingar, vägar osv på småhinder. Allt där emellan är så viktigt för att allt ska fungera.

Man ska ge sig när allt känns som bäst, går hästen bra efter 30min, då behöver man inte rida mer. Beröm den och borsta den lite extra efteråt istället, eller skritta av lite extra länge. Små saker som man sällan tänker på men som kan göra stor skillnad.

Vi gav oss när vi var som bäst...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0