Blev en stallkväll!

Åkte till stallet nu ikväll och hjälpte Kajsa lite, gav lite tips som jag tyckte fungerade bra på Totte när jag hade honom. Jag byggde även fram en bra markarbetsövning åt henne med tre travbommar sen en kloss några meter bort sen lika långt åt andra hållet tre travbommar. Mellan bommarna och klossen ställde jag ut två koner som hon skulle bryta av och fatta galopp vid. Lite rörigt att bara förstå med text kanske. Men mer som en lydnadsövning! Träna på fattningar och avbrott helt enkelt. Jättebra övning verkligen!

Kajsa sa även att han kändes jättemjuk och frågade vad jag hade gjort med honom i helgen, hihi, jättekul att höra såklart. Men enkelt för att få hästen mer lösgjord, va mjuk själv, inte knipa och bli fast i handen, utan bara följa med och vara mjuk. Bästa övningarna tycker jag är serpentinger och åttvolter, man kan aldrig få nog av de! Varvbytet gör grymt mycket med lösgjordheten så länge man gör det rätt och nogrant, inte bara vänder över utan rider in, räta ut, sitt om, byt varv. Var noga med rakriktningen och se till att hästen följer dig.

Kajsa och Totte skötte sig super, fick mycket att slipa på, man kan aldrig vara nog bra! Men vi fokuserade mest på att hon skulle vara mjuk själv, lätta direkt efter avbrott och halvhalter så inte Totte hann bli stark. Kommer bli riktigt bra det där tillslut, himla fin ponny! :)

- Kajsa och Totte för två veckor sen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0