Uteritt med Agnes och Vannis

Red ut med Agnes och Vannis runt soptippen, redan från början kände jag att Totte var ganska pigg, taktade hela tiden, travade en stund vilket gick bra, fortfarande väldigt pigg, galopperade bakom Agnes upp för skjutbanebacken vilket han tyckte var jobbigt, han bröt av rätt många gånger men fattade snabbt igen bara av en lätt smackning. Efter det var han en helt annan häst, väldigt pigg och hängde sig i handen en del men ändå riktigt fin i skritten så länge han inte taktade. Gick bra och trava en stund men han hängde sig mer och mer i handen ju längre man travade, så fort han gjorde det bröt vi av och började om. Hittade även ett ställe där vi kunde rida lite på volt vid soptippen och då var han jättefin och det bromsade ju som upp när man svängde, han slappnade av och frustade riktigt mycket.

Vi skrittade förbi soptippen och maxi sen när vi kom till raksträckan där vi typ alltid galopperar vart han ännu mer laddad. Vi fortsatte skritta och tillslut vart jag less och tänkte att vi stannar en stund så kanske han lugnar ner sig vilket många hästar gör, så de inte taggar ännu mer. Första gången vi skulle stanna reste han sig från ingen stans? Vet inte om det var en protest för att han ville gå på framåt men jag sa att han inte fick? Men fortsatte stanna några gånger tills han förstod vad jag menade, berömde och fortsatte skritta. 

Det blev lite bättre och han blev mindre hängig i handen och lyssnade bättre på mina halvhalter, tillslut kunde vi trava längre stäckor men tycker fortfarande att han låg på mycket mer än tidigare gånger då jag ridit själv. Men det spelade inte så stor roll om jag red före, bakom eller bredvid, när vi red först var han nästan värre för då hade han inget som bromsade upp honom.

Så det blev mycket skritt med fokus att han skulle skritta på framåt och ta jämt stöd i handen och det gick riktigt bra, traven ville jag inte få någon dragkamp och därför valde jag att bryta av när han blev piggare och låg på mer. Så i övrigt var han ändå rätt duktigt, känns som jag skrev ner mest negativt om honom men förutom att han var alldeles för överladdad för att bli avspänd och vila på steget så skötte han sig bra.

Tycker om den här ponnyn mer och mer för varje dag då han verkligen börjar lite på en. Idag när jag skulle bosta hans huvud och tvätta ögonen så la han huvudet i min famn och höll kvar det jättelänge. Gulle!

Har honom på fredag också, ska nog rida ut en sväng först som uppvärming, typ lolita eller något som är lite kortare sen avsluta i manegen och hoppas på att han ska vara lite lugnare då. Har fått så bra känsla de gånger jag ridit honom tidigare men idag var han helt enkelt bara en växel för mycket, går nog bätte på fredag.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0