Jisses vilken dag...

Igår kväll mådde jag sämst, hade så ont i huvudet att jag grät och var påväg att spy ett x antal gånger... Slog på en film för att tänka på annat, om jag försökte sova kunde jag inte tänka på något annat än huvudvärken och då blev alt bara värre... Sist jag tittade på klockan var den strax efter två innan jag somnade.

När jag väl somnat sov jag väldigt oroligt tills mamma väckte mig strax efter fyra och hon sa: "Jag ska åka och hämta Moas transport sen åka till varuträsk och hämta ridskolehästar, de har rymt." Först tänkte jag att det var en mardröm, jag drömmer bara, det får inte hända... Men det var verklighet och hjärtat pumpade fort och jag var genast klarvaken, aldrig att jag skulle lyckas somna om igen...

Slängde på mig kläderna sen bar det iväg. Först till stallet för att hämta transporten, krångel med nyckel till låset så i väntan på Moa såg vi att Agnes transport var ledig så vi frågade om vi fick låna den. Försökte koppla den men kablarna till elen och nödbromsen var för korta. Moa var snabbt där med nyckeln så vi tog hennes transport och hon tog Agnes. Sen var det raka vägen, 2mil till varuträsk för att hämta våra älskade rs hästar...

Påvägen ditt mötte vi massor med transporter, många var redan där och hjälpt till. Hästbajs över hela vägen och pulsen ökade ännu mer. Men alla hästar var fasttagna så det vara bara att hämta dom. Väl på plats var det 6st hästar kvar vara 20st som sprungit ända dit, totalt 37st var det som hade rymt, endast 2st storhästar var kloka nog och stannade på anläggningen...

Poliserna hade gjort ett mycket bra jobb måste jag säga, en hage av plastband precis bredvid väg 95 mot Boliden, två polisbilar med blåljus och en polis stod och bad bilar sakta ner hastigheten. Innan de begav sig mot varuträsk har hästarna setts vid Lasarettsvägen, vid S. Järnvägsgatan, Kanalgatan, Busstorget och Medlefors, första larmet kom när de sågs vid brandstationen vid E4 runt 01:15...

Vi var tre transporter på plats samtidigt så vi kunde lasta på alla direkt för att sedan åka tillbaka till klubben för visitering. Närmare halv sju var alla hästar på plats hemma på Skellefteå Ridklubb igen. Som tur var kom alla tillbaka utan brutna ben, men chockade och trötta hästar, många helskinnade, en del med skrapsår och någon enstaka har fått sys...

RS hästarna brukar sova ute när det blir närmare nollgradigt mot plus på nätterna varje år, dom trivs bra med det och det började med att sova ute nu i påsk. Men så skedde denna mardröm... Någon av de fyrbenta hade sprängt grinden och då var det ju fritt fram för de övriga att haka på...

Hästarna har stått inne och vilat hela dagen och ska även vila imorgon(torsdag). Hästkunskap/teori för elever som har lektion dessa dagar. Blir ev. fler vilodagar beroende på hur hästarna återhämtar sig. Undertiden byts tråden ut på RS hagen som dom rymde från.

Kan inte tänka på något annat än ridskolans fina hästar, tur det inte var värre, 35st som sprungit mer än 2mil, vad som helst hade ju kunnat hända, änglavakt hade dom! ♥

Källa: norran.se

Jag har varit där nu ikväll och hästarna verkar kommit ner på jorden igen. Pysslade med Cirruz innan jag åkte hem, ingen hade borstat av honom all lera och svett så jag tog honom till vattenspiltan och spolade bort all skit på benen och under svansen, sen borstade jag honom ända tills mamma kom och hämtade mig. Tillslut såg han nästan ut som sig själv igen. Något stel när vi gick till och från vattenspiltan men får pyssla mer med honom imorgon. Himla mysig var han, fick borsta hela huvudet till och med vid öronen och han riktigt tryckte huvudet mot borsten, älskade vännen.

Bild från en promenad på hemmatävlingarna... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0