Veckan som varit & mitt mående

Måndag:
Tisdag: Läkarbesök på ungdomsmottagningen, kunde inte gör något
Onsdag: Illamående efter specialidrott
Torsdag: Magkramper
Fredag: Magkramper - Läkarbesök på vårdcentralen, lämnat tester, beställt tid för ultraljud på gallan och väntar på att få en barnläkare som kan ta hand om min utredning. - Wendy
Lördag: Illamående - Wendy - Moppe olycka, akuten, stukad handled, blåslagen
Söndag: Mer blåslagen

Du är jämt bort från skolan? Hur mår du egentligen? Borde inte du kolla upp det? Varför är du hemma så mycket? Vad har hänt? ... Frågorna ställs gång på gång, börjar bli något less så tänkte att jag kunde ta det här, från första början..

Det började i September förra året... För ett år sen drygt. Jag skulle lämna tillbaka min bästavän efter tre år tillsammans... Mådde ruskigt dåligt, men trodde allt berodde på depritionen... En månad senare dumpade min pojkvän mig, vilket inte gjorde saken bättre, grät jämt... Hamnade efter i skolan, var stressad osv. Kollade med skolan, fick stödengelska själv så jag minskade pressen i mitt sämsta ämne. 

Skolan vart mycket bättre, men jag började få magkramper med jämna mellanrum. Under våren tog vi massor med prover, var hos läkare, fixade ryggen men inget gav något resultat. Skaffade p-piller mot min fruktansvärda mensvärk för att balansera upp smärtorna lite. Åt även medicin mot urinvägsinfektion... Men kramperna fortsatte tills sommarlovet. Då det blev många timmars sömn varje dag och jag kände mig genast mycket piggare, ingen stress, bara tog det lugnt och vilade upp mig. Slutade äta p-piller då jag inte hämtade ut några nya kartor. Mensvärken började om, men det kunde jag leva med.

Fick något enstaka magknip under sommaren, mensvärken vart värre och jag började om att ta p-piller i samband med skolstarten. Magknipen minskade men istället fick jag ett fruktansvärt illamående, ett tryck i bröstet, kräkningar, suruppstötningar osv... Tillslut spydde jag till och med... Jag åt då nevoletta... Åkte in till ungdomsmottagningen i slutet på september, bytte till cerazette. Illamåendet minskade, men istället fick jag tillbaka magknipen...

Nu har det gått drygt tre veckor med cerazette och jag mår mycket bättre, är piggare och framförallt gladare i skolan osv. Känner mig mer motiverad även fast magkramperna dyker upp då och då.

Va hos läkaren i fredags, tog blodprover för att kolla laktos, gluten osv... Sen ska jag skickas på ultraljud undersökning för att kolla gallan så det inte är något där... Sen står jag på kö för att få komma till en barnläkare som kan ta hand om min utredning eftersom jag är under 18... Så det är bara att vänta nu, mår som sagt ändå bättre än innan.

Hade dock oturen med moppeolyckan i lördags så idag har jag ont i hela kroppen, men det känns som att det kanske gått över innan helgen. Känns som träningsvärk i hela kroppen, plus att jag är stel, kan knappt röra mig och varenda rörelse gör ont någon stans... Det tröttar ut mig sjukt mycket... Undra när jag kommer klara av att sitta på hästryggen igen.

Ska försöka ta mig till skolan imorgon i alla fall, borde ha lite mindre ont då tycker jag.

Nu vet ni läget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0