Varför lämnade jag tillbaka Nessa?

Många ställer frågan varför jag lämnade tillbaka Nessa, sjukt jobbigt att höra den här frågan om och om igen då jag redan tycker det är nog jobbigt att vara utan henne. Redan skrivit det ett X antal gånger.

Anledningen till att jag lämnade tillbaka henne är för att vi kom dit där vi inte kunde bli bättre. Hon hade inte kapacitet för dressyren och det var det jag tyckte var roligt. Men hon i stort sätt hatade att tävla dressyr, hon kunde vara hur fin som helst på framridningen men inne på banan "dog" hon, fanns ingen vilja, ingeting...

Jag kände även att hon började bli stel pga sin ålder och då skulle hon kanske aldrig hålla i längden och då kändes det bättre att lämna tillbaka henne nu medans vi låg på topp än att jag skulle behöva lämna tillbaka henne halt eller något. Man vet ju aldrig och jag skulle aldrig klarat av att hålla intresset upp då jag ville gå vidare men det gick helt enkelt inte med den här ponnyn.

Även fått frågan "Om du saknar henne så mycket, varför tar du inte tillbaka henne?" Som jag sa, skulle jag ha kvar henne skulle jag tappat intresset i längden, och jag kan inte bara skicka iväg ponnyn sen ta tillbaka henne igen, då skulle alla tycka att jag var dum i huvudet.

Visst var hon en superfin tävlingsponny, men hon var verkligen inte den lättaste, det var inte många som kunde rida henne, det tog mig tre år att kunna rida henne som jag gjorde i slutet. Men ibland måste man följa hjärnan och inte hjärtat. Jag hade mer än gärna velat ha kvar Nessa då det verkligen var det finaste jag visste men om jag ville utvecklas vart jag tvungen att ta steget vidare och jag skulle hur som helst behöva lämna henne någon gång och då kändes det bäst att göra det nu när vi låg på topp.

En till sak varför är att jag egentligen är dressyrinriktat, tycker det är sjukt mycket roligare, men Nessa har fått mig och tycka om hoppningen också. Men egentligen är jag sjukt hopprädd! I nuläget vågar jag knappt hoppa högre än 50 men någon annan häst... Nessa kunde jag hoppa 1m banor utan problem, men skulle aldrig våga det med någon annan då hon visade mig att hon fixade det även om jag tvekade lite, hon ställde jämt upp till 99%...

Nu vet ni lite mer om just varför jag lämnade tillbaka henne, det var det bästa för oss båda. Ni som inte sett oss eller känner oss In Real Life kan inte säga något, för ni har ingen aning om hur den här ponnyn eller hur jag är. Så snälla sluta påminn mig, tycker redan att det är nog jobbigt.... :(

Finaste ponnyn jag någonsin hade kunnat hitta...♥

Kommentarer
Postat av: wilma

Åå förstår att de verkligen är jobbigt.
Men du är en grym o stark tjej som verkligen kan stå
upp för allt. O du är grymt cool o stark att du vågar
ta dig igen detta JÄTTE jobbiga o att du gör allt detta på ett väldigt bra sätt<3

Du är en stor förebild o helt grym tjen o glöm INTE bort de<3;*

2012-10-04 @ 21:06:07
Postat av: Maria

Mycket bra förklarat Tove! Du själv och alla vi som känner dig vet ju att det var rätt beslut! :)

2012-10-05 @ 18:59:20
URL: http://ponnymorsaninorr.blogg.se/
Postat av: Anneli

Stort beslut, av en stark tjej! Verkligen inte det lättaste att ta, så klokt är ju att följa sitt hjärta. Bara du vet vad som är rätt för dig!
Å kom & hälsa på oss i "nya" stallet :)

2012-10-11 @ 08:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0